‘In dit zorgcentrum voelt onze vader zich wél thuis'

De dochters Joke en Natasja van Anton van Berkel (73) nemen telefonisch contact op met MEE Zuidwest Nederland. Hun vader die al bekend is met Parkinson, is na een val opgenomen in een zorgcentrum. Tijdens een gesprek met Mirjam, de cliëntondersteuner van MEE geven zij aan dat hun vader niet op de juiste plaatst zit. Wat het lastig maakt is dat ze hierover verschillen ze van mening met de  werknemers van het zorgcentrum.

We voelden ons niet gehoord

De dochters zien hun vader achteruit gaan en dit doet hen veel verdriet. Als ze hem een weekend mee naar huis nemen, zien ze hoe hij opknapt. Dit bevestigt hun zorg dat hun vader niet op de juiste plaats zit. Ze hebben dit al op verschillende manieren bespreekbaar gemaakt, maar voelen zich niet gehoord. Om te horen wat de alternatieven zijn, besluiten ze uiteindelijk een beroep te doen op de onafhankelijke cliëntondersteuning van MEE.

 

 

 

Andere opties

Dochter Natasja: We hebben samen met Mirjam de opties besproken.  Welke zorgaanbieders er in de regio de zorg bieden die het beste past bij onze vader én hoe we zorg in de thuissituatie zouden kunnen regelen met een VPT (volledig pakket thuis). Mirjam heeft de opties en de consequenties daarvan uitgebreid met ons besproken. Omdat mijn zus en ik allebei een baan en een druk gezinsleven hebben en onze moeder niet meer in staat is om deze belasting op te vangen, is onze keuze gevallen op een zorginstelling hier in Terneuzen.  Direct na dit gesprek heb ik contact opgenomen met dit zorgcentrum. Twee weken daarna is onze vader overgeplaatst. Het is voor ons een enorme opluchting dat hij zich zo goed thuis voelt! Ook wij zijn erg te spreken over de zorgverlening en de manier waarop het personeel met ons communiceert.‘

De namen in dit verhaal zijn fictief